Художньо-естетичний напрям

 

Гурток "Вокальний"

Керівник гуртка: Кушлик Ярослав Васильович

У роботі позашкільних навчальних закладів художньо-естетичного спрямування важливе місце займає вокально-хоровий спів. Хорове мистецтво є одним із засобів музично-творчого розвитку дітей, яке навчає вокально-хоровим прийомам виконання, формує почуття колективізму і дружби, сприяє гармонійному розвитку особистості.

Метою програми є формування компетентностей особистості у процесі вокально-хорового співу.

Основні завдання полягають у формуванні таки компетентностей:

1. Пізнавальний,  що забезпечує оволодінні основами музичної грамоти, поняттями гри на фортепіано, академічного вокально-хорового співу.

2. Практичної, що сприяє оволодінню навичками виконання хорових творів, індивідуального та хорового вокалу.

3. Творчої, що забезпечує розвиток виконавської майстерності, вирішення творчих завдань,формування ритмічних, музичних, вокальних та акторських здібностей, музично-естетичного смаку; розуміння і сприйняття високохудожніх творів хорової музики; потреби особистості у творчій самореалізації.

4. Соціальної, що передбачає виховання любові до вокально-хорового мистецтва; розвиток громадсько-патріотичних почуттів; розуміння сприйняття і наслідування національних традицій в українській хоровій спадщині; навичок професійного та соціального партнерства.

 

Діти, які виявили яскраву вокально-хорову обдарованість, можуть пройти початковий рівень навчання за прискореним варіантом або бути відразу зарахованими в групи основного рівня.

На початковому, основному та вищому рівнях навчання щотижня проводяться хорові заняття (відповідно по 6, 7, 9 годин), а також уроки сольфеджіо і музичної грамоти (по годині).

Форми організації занять:

-  групова (хорові заняття, музична грамота та сольфеджіо, зведені репетиції, концертні виступи);

-  індивідуальна (індивідуальний вокал).

Однією з форм роботи у хорі можуть бути індивідуальні заняття з вихованцями. Заняття з вокалу необхідні для поліпшення усієї вокально-хорової роботи колективу та для досконалішого вивчення й освоєння техніки вокально-хорових навичок в індивідуальній роботі з дітьми. До занять із вокалу приймаються найобдарованіші діти з яскравими вокальними даними. Мета педагога з вокалу – розвивати усі вокально-хорові навички, необхідні під час співу, активно та систематично працювати над диханням вихованців.

На заняттях з музичної грамоти та сольфеджіо вихованці навчаються працювати з партитурою, аналізувати її складні місця, володіти співом канонів і поліграфічних творів.

Кінцевим результатом роботи кожного учасника хору є концерт. Концертний виступ – це можливість виявити індивідуальність дитини-співака, вміння використовувати всі ті навички, які вона набула протягом певного часу.

Успішний концерт – це творчий стимул для самоствердження хорового колективу, його творчого зростання. За рік хор може провести 4-5 концертів, кількість дітей на сцені залежить від творчого завдання.

 

Упродовж усього циклу навчання задля художньо-естетичного виховання учнів і розширення їхнього загального світогляду мають проводяться зустрічі з композиторами, професійними музикантами та виконавцями, перегляд концертних і театральних програм, участь у різних фестивалях і конкурсах, екскурсії тощо. 

Гурток  "Хореографічний"

Керівник гуртка: Сухарєва Ольга Василівна

 

      Хореографічне мистецтво вчить дітей красі та виразності рухів, формує їхню поставу, розвиває фізичну силу, витривалість, кмітливість. Завдяки системному хореографічному навчанню та вихованню учні прилучаються до загальних естетичних та танцювальних надбань, а розвиток їхніх танцювальних та музичних здібностей допомагає більш тонкому сприйняттю професійного хореографічного мистецтва.

 

      Танець займає значне місце в системі естетичного виховання дітей та учнівської молоді. Засобами хореографічного мистецтва, зокрема класичного танцю, у дітей формується культура поведінки та спілкування, прищеплюється любов до прекрасного, відбувається духовне збагачення та прагнення до фізичної досконалості, діти вчаться бути дисциплінованими, працьовитими, терпимими та відповідальними.

     Відомо, класичний танець є фундаментом для засвоєння усіх інших танцювальних дисциплін. Так, наприклад, рухи народно-сценічного танцю, підкріплені виконавською технікою класичного, стають більш пластичними та виразними, історично-побутового та сучасного – граціозними та витонченими. Метою даної програми є формування компетентностей особистості засобами класичного танцю.

 

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

1. Пізнавальної, яка забезпечує ознайомлення з поняттями та знаннями, що стосуються сучасного танцю як одного з видів хореографічного мистецтва.

2. Практичної, що сприяє оволодінню навичками класичного танцю, методикою виконання вправ, та основних елементів класичного танцю. 

3. Творчої, що забезпечує формування творчих здібностей вихованців у процесі оволодіння хореографічним мистецтвом, розвиток естетичних почуттів, смаків, емоційно-почуттєвої сфери.

4. Соціальної, що сприяє вихованню дбайливого ставлення до надбань світової, вітчизняної культури, мистецтва, духовних та матеріальних цінностей рідного краю народних традицій, національної свідомості, самореалізації в соціумі засобами мистецтва, професійного самовизначення.

    Навчання класичного танцю передбачає три рівні –

початковий (2 роки),

основний (3 роки) 

вищий (3 роки).

       Навчання у групах початкового рівня – це робота над постановкою корпусу, ніг, рук, голови, виконання вправ біля станка та на середині зали, оволодіння простими танцювальними рухами, вироблення навичок передавання характеру руху, орієнтування на сценічному майданчику.

   Протягом 3-х років основного рівня - продовжується робота із засвоєння школи класичного танцю, розвитку координації, витривалості за рахунок збільшення кількості рухів та їх ускладнення. Вивчається манера академічних танців, збільшується обсяг етюдів.

     Навчання за програмою вищого рівня спрямоване на допрофесійну підготовку вихованців, вдосконалення їхнього виконавського рівня. У кінці кожного півріччя проводяться відкриті підсумкові уроки, а в кінці кожного навчального року – звітний концерт.

    Для розширення світогляду учнів, залучення їх до хореографічного мистецтва, програмою передбачено відвідування концертів, участь у різноманітних фестивалях і конкурсах, зустрічі з професійними хореографами, а також участь членів танцювального колективу в інших культурно-масових заходах. Програма інтегрує знання гуртківців з хореографії, ритміки, музики, художньої культури, фізичного навчання. 


Гурток  "Хореографічний"

Керівник гуртка: Мовчан Раїса Володимирівна

       Народно-сценічний танець є дієвим засобом залучення підростаючого покоління до багатства танцювального та музичного мистецтва, виховання у дітей почуття національної гордості, проникнення дитини в образну сутність танцювальної культури інших народів. 

      Сценічний танець потребує від виконавця максимальної виразності всіх частин тіла: гнучкості й рухливості корпуса, чіткості й краси малюнку рук, свободи й природних положень голови, еластичності й гостроти рухів ніг. Тому, значне місце під час тренувань посідають вправи, які, крім тренування ніг, допомагають найбільш повному розвитку всього тіла танцівника. 

          Метою програми є формування компетентностей особистості засобами народно-сценічного танцю. Основні завдання полягають у формуванні: 

    1. Пізнавальної компетентності, що забезпечує ознайомлення з поняттями та знаннями, які стосуються народно-сценічного танцю, особливостей українських та національних особливостей народно-сценічних танців.

    2. Практичної компетентності, що сприяє оволодінню навичками українського та національних народно-сценічних танців.

    3. Творчої компетентності, що забезпечує формування творчих здібностей вихованців у процесі оволодіння хореографічним мистецтвом, розвиток естетичних почуттів, смаків, емоційно-почуттєвої сфери. 

    4. Соціальної компетентності, що сприяє вихованню дбайливого  ставлення до надбань світової, вітчизняної культури, мистецтва, духовних та матеріальних цінностей рідного краю, народних традицій, національної свідомості, самореалізації в соціумі засобами мистецтва, професійного самовизначення, популяризація народно-сценічної хореографії. 

 

 

Науково-технічний напрям

 

 

Гурток "Прикладні мистецтва"

Керівник гуртка: Гончарова Вікторія Вікторівна

Заняття у групі проводиться тричі на тиждень, загальною кількістю 6 годин.

Заняття в гуртку "Прикладні мистецтва" допомагає дітям розумно та цікаво проводити свій вільний час, пробуджує допитливість, любов до знань

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

пізнавальна – оволодіння основними поняттями та знаннями технічної творчості, декоративно-ужиткового мистецтва, особливостями моделювання та конструювання;

практична – набуття навичок самостійно виготовляти вироби, виконувати технологічні операції, вміння працювати з різними матеріалами та інструментами; орієнтування в інформаційному просторі;

творча – забезпечення розвитку творчих здібностей гуртківців, виховання естетичного смаку, творчої уяви, фантазії, сприяння визначенню індивідуального стилю роботи;

 

соціальна – розвиток позитивних якостей особистості: працелюбність, наполегливість у досягненні мети, відповідальність за результат власної діяльності; виховання шанобливого ставлення до духовних та матеріальних цінностей світової та вітчизняної культур.

Навчання в гуртку допомагає вихованцям краще засвоювати матеріал багатьох шкільних предметів і навчальних курсів: «Художня праця», «Трудове навчання», «Мистецтво», «Я і Україна» та інших, а також дає основу для навчання в гуртках декоративно-ужиткового мистецтва.

Упродовж всього періоду навчання проводиться у поєднанні колективних занять з індивідуально-фронтальною роботою.

Під час занять використовуються різноманітні методи навчання: словесні (лекції, бесіди, пояснення), наочні (демонстрація ілюстрацій, схем, креслень, зразків виробів, екскурсії на виставку), практичні (самостійна розробка схем, ескізів, виготовлення виробів). Вагоме місце у навчальному процесі гуртка займають ігри, конкурси та вікторини як методи стимулювання вихованців.

Наприкінці кожного заняття проводиться коротке опитування, вікторина. Підсумком роботи з окремих тем є тематичне опитування, тестування, практична робота. Наприкінці кожного півріччя проводиться виставка робіт у гуртку і відбір експонатів на виставки-конкурси в закладі та районну виставку дитячої творчості.

 

 

 

Гурток "Технічний дизайн"

Керівник гуртка: Яковлева Людмила Миколаївна

Заняття у групі проводяться двічі на тиждень, загальною кількістю 4 години.

Під час занять діти вчаться створювати вироби для практичного вжитку: оформлення закладу, житлових кімнат, використання у побуті, виготовлення іграшок для дитячого будинку, сувенірів для ветеранів та ін. Участь у виставках, ярмарках, проведення майстер-класів сприяють вихованню у дітей патріотичних і національних почуттів, розвитку їх творчості.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетенцій:

пізнавальна – ознайомлення з основами декоративно-ужиткового мистецтва, гончарства, спільними ознаками й етнографічними особливостями у кераміці різних регіонів України та інших країн; оволодіння початковими знаннями технічної творчості, моделюванням й конструюванням гончарних виробів;

практична – формування практичних умінь і навичок ліплення та розпису гончарних виробів, відпрацювання прийомів виконання простих технологічних операцій; робота з різними матеріалами та інструментами;

творча – забезпечення розвитку творчих здібностей гуртківців, виховання естетичного смаку, творчої уяви, фантазії, задоволення потреб особистості у творчій самореалізації;

соціальна – розвиток позитивних якостей особистості: працелюбність, наполегливість у досягненні мети, відповідальність за результат власної діяльності; виховання шанобливого ставлення до надбань духовних та матеріальних цінностей світової та вітчизняної культур.

На заняттях гуртка здійснюється теоретична та практична підготовка учнів. При викладанні теоретичного матеріалу використовуються такі методи: розповідь, бесіда, консультація, експертиза виробів. Основний час відводиться на практичну роботу: виконання вправ, тренінги, копіювання зразків та створення оригінальних виробів (творчі завдання).

Усі розділи, а також деякі теми повторюються на різних рівнях підготовки з метою зростання складності завдань за принципом «спірального сходження». Діти поступово засвоюють знання, які поглиблюються й поширюються, а практичні навички вдосконалюються.

Програмою передбачена інтеграція знань гуртківців з історії, українознавства, образотворчого мистецтва. Заняття в гуртку суттєво доповнюють варіативну частину шкільної програми з трудового навчання та образотворчого мистецтва та відкривають широкі можливості для професійної орієнтації дітей.

У формуванні національної самосвідомості гуртківців важливу роль має ознайомлення їх із святково-обрядовими й ужитковими традиціями народу: мистецтвом витинанки, писанкарства, розпису, випікання обрядового печива, виготовлення народної ляльки, фольклором тощо.

Для реалізації навчальної програми велике значення мають екскурсії в музеї, на виставки, до художніх навчальних закладів, зустрічі з народними майстрами, випускниками гуртка, а також участь вихованців у виставках, конкурсах, ярмарках, святах майстрів.

 


Туристсько - краєзнавчий напрям

 

Гурток "Юний турист"

Керівник гуртка: Бірюк Сергій Іванович

 

Основна мета роботи гуртка  - надання позашкільної освіти туристсько-краєзнавчого напряму, набуття особистістю різноманітних компетентностей у процесі занять пішохідним туризмом, виховання юних громадян України засобами спортивного туризму та краєзнавства.

Навчальна мета поступово готувати гуртківців для складних категорійних пішохідних (по можливості, комбінованих) походів. Логічним завершенням кожного року навчання є проведення підсумкового походу , орієнтовна складність якого вказана в навчально - тематичному плані кожного року навчання і визначається керівником гуртка, виходячи з рівня підготовки вихованців та матеріальних можливостей групи. Навчальний план і програма передбачає удосконалення, поглиблення та поширення знань, отриманих на попередніх заняттях. Процес навчання йде за спіраллю. Повертаючись до відомих вже тем, діти розширюють ті знання, що одержали раніше, закріплюють та удосконалюють практичні навички. 

Основні завдання програми полягають у формуванні таких компетентностей:     

1. Пізнавальна компетентність: уміння спостерігати за навколишнім середовищем, знайомитися з пам’ятками історії і культури, формувати особистісне сприйняття дослідженого матеріалу.

 2. Практична компетентність: уміння орієнтуватися на місцевості за допомогою карти та компасу, проходити маршрути за легендою, встановлювати намет, розпалювати вогнище в різних погодних умовах, готувати страви в похідних умовах на вогнищі, долати елементарні емітовані та природні перешкоди, дотримуватися основних правил техніки безпеки в туристських подорожах та під час змагань.

3. Творча компетентність: набуття досвіду по складанню опису маршруту 1-2-денного походу, участь в екскурсіях, експедиціях, акціях, пошуковій та дослідницькій роботі.

4. Соціальна компетентність: здатність до співробітництва, соціальна активність, культура спілкування, свідоме ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих, збереження та примноження культури, звичаїв, традицій українського народу, повага до людей праці, формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, колективізм, працелюбність, ініціативність, відповідальність та інше), доброзичливість, вміння працювати в колективі.

Програма гуртка спрямована на формування системного мислення, поглиблення знань, умінь і навичок з окремих навчальних дисциплін та туристсько-краєзнавчої роботи.

В основу програми „Юні туристи-краєзнавці” покладено базові блоки:

-      спортивно-туристська підготовка;

-      краєзнавство;

-      фізична-культура та безпека життєдіяльності.

 У змісті програми враховані вимоги Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти в галузях „Суспільствознавство”, „Здоров'я і фізична культура”, „Природознавство”. Програма містить відомості, що поглиблюють і доповнюють зміст навчальних дисциплін, таких як  історія, географія, краєзнавство, що вивчаються в загальноосвітніх навчальних закладах.

Важлива роль відводиться формуванню у гуртківців мовної культури, засвоєнню туристичної термінології, практичних навичок роботи з компасом, картографічними матеріалами, користування туристським спорядженням та обладнанням, виконання топографічних робіт, свідомого ставлення до власного здоров’я .

Заняття гуртка організовуються як теоретичні, так і практичні. Екскурсії та практичні заняття є обов’язковими та необхідними складовими навчально-виховного процесу. Вони передбачають створення умов для наближення змісту тем до реального життя. Періодичність екскурсій і практичних занять на місцевості – один раз на місяць. Необхідною умовою організації екскурсій і практичних занять на місцевості є дотримання санітарно-гігієнічних вимог та техніки безпеки.

При плануванні теоретичних та практичних занять, екскурсій, подорожей та змагань враховуються сезонні зміни погоди. Під час канікул плануються масові заходи: екскурсії, походи, змагання тощо.

Для закріплення та реалізації набутих вихованцями знань, умінь та навичок у кінці навчального року проводиться літня туристсько-краєзнавча подорож (поза сіткою навчальних годин).

 

Програма передбачає варіативність як дидактичних принципів, так і елементів інноваційних методів навчання, спрямованих на формування творчої особистості.